Bismillah
Riwayat
Syeikh Soleh al-Ja’fari
Pebulisan
ini berdasarkan panel Penyelidikan Yayasan Sofa Negeri Sembilan (YSNS)
www.yayasansofa.com
www.yayasansofa.com
Kisahnya
berkaitan dengan Al-‘Allamah al-Imam Syeikh Soleh bin Muhammad bin Soleh bin Muhammad bin al-Rifa’I. Beliau
adalah seorang ulama’ unggul yang bersambungan nasabnya dengan Sayyiduna Ja’far
al-Sadiq bin Muhammad al-Baqir bin Ali Zainal Abidin bin al-Hussain bin Ali dan
Fatimah al-Zahra’ binti Sayyiduna Muhammad SAW. Dilahirkan pada khamis 10
Jamadilakhir tahun 1328 Hijrah di Dunqula, Sudan.
Ramai mungkin yang menyangka dan
tersalah faham mengenai perkataan al-Ja’fari pada penisbahan dirinya dan
namanya sehingga menyangka bahawa beliau adalah pengikut mazhab Syiah
al-Ja’fariah sedangkan beliau berakidah dengan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah
dan bermazhab Maliki dalam ilmu Feqah. Manakala penisbahan kepada al-Ja’fari
hanyalah kepada keturunan dan datuk moyangnya sahaja.
Bapanya adalah seorang petani yang
bersungguh-sungguh dalam menguruskan kerja perladangan demi menyara
keluarganya. Manakala pada waktu malam beliau bangun dan beribadat kepada
tuhannya sehingga hampir waktu Subuh. Beliau pergi awal ke masjid, sama ada
pada musim panas atau sejuk lalu membuka pintu masjid dan menyalakan
lampu-lampu, menunggu para Jemaah, menjadi bilal dan mengimamkan solat. Beliau
beristiqamah dalam ibadahnya, sentiasa solat berjemaah dan duduk di dalam saf
yang awal sepanjang umurnya yang melebihi 90tahun.
Semenjak kecil lagi Syeikh Soleh memiliki
perasaan belas ihsan dan kasih sayang kepada masyarakat sekitarnya. Apabila
dating fakir, beliau akan memberi barangan tanpa mengambil sebarang bayaran
daripada mereka. Semenjak kecil lagi, beliau sibuk menuntut ilmu, berdamping
dengan mushaf al-Quran serta menhafaznya ketika berusia 14tahun di Masjid
Dunqula, Sudan.
Beliau sentiasa pergi ke masjid, dan
apabila ditanya, ibunya sering menjawab: “Soleh berada di masjid menghafaz
al-Quran.”
Ketika tidur beliau meletakkan Mushaf
disisinya dan apabila terjaga pada bila-bila masa pada waktu malam, beliau akan
membacanya.
Di antara guru yang bertanggungjawab
dalam pentarbiahan rohaninya ialah Sayyid Muhammad al-Syarif iaitu cucu kepada
ulama dan wali Allah yang masyhur iaitu Sayyid Ahmad bin Idris (insyaAllah bila
berkesempatan di lain masa, saya akan mengisahkan tentang Sayyid Ahmad bi Idris
ini). Syeikh Soleh duduk dibawah pentarbiahannya semenjak berusia 19tahun.
BELAJAR
di AL-AZHAR
Syeikh
Soleh pergi ke al-Azhar ketika berumur 16tahun untuk menuntut ilmu daripada
para ulama di sana. Beliau pernah bermimpi melihat Sayyid Ahmad bin Idris
berkata kepadanya: “Allah bersamamu, bacalah Feqah mazhab yang empat”.
Salah seorang syeikhnya berkata, “
sekiranya mimpi itu benar bermakna engkau kan pergi ke Universiti al-Azhar.”
Pemergiannya ke Mesir mengalami banyak
kesulitan kerana jarak perjalanan dari Sudan amat jauh dan merumitkan dengan
terpaksa menempuh padang pasir dan bukit-bukau.
Di al-Azhar beliau belajar dengan penuh
kesungguhan dalam keadaan meninggalkan tanah air, keluarga dan anak-anak.
Beliau tidak pernah mensia-siakan waktu dengan perkara yang tidak berfaedah
walaupun seketika. Syeikh Soleh juga tidak pernah meninggalkan syeikh-syeikhnya
walau sekali melainkan sering bersama dan duduk dalam majlis pengajian mereka.
Beliau berjaga malam untuk menuntut ilmu, berzikir, membaca al-Quran dan
beribadat. Bagi beliau tiada kelazatan yang standing melainkan kelazatan
beribadat.
Beliau juga mengunakan tasbih dengan
seribu biji sering duduk di al-Azhar dengan bertasbih kepada Allah sehingga
solat Subuh. Ketika usia mudanya, beliau mampu mengkatamkan al-Quran sebanyak
tiga kali sehari dengan taufik daripada Allah.
Ketika Menuntut di al-Azhar, bapanya
mengirimkan sebanyak 10 Pound Mesir setiap bulan. Pada era tahun 30-an, nilai
tersebut adalah besar. Akan tetapi Syeikh Soleh membelanjakan wang tersebut
dengan bersedekah kepada pelajar miskin di al-Azhar. Beliau hidup dan makan
makanan yang ringan bersama mereka, bahkan seringkali tidak makan beberapa hari
dan tidur dalam kelaparan.
Semasa pengajian, Syeikh Soleh amat
bersungguh-sungguh dan banyak bertanya untuk mengambil segala manfaat dan ilmu
tambahan daripada syeikh-syeikh yang mengajarnya. Pengajiannya tidak hanya
terhenti di al-Azhar, bahkan beliau berusaha untuk mencari ilmu di tempat lain
seperti pengajian Syeikh al-Syubrawi di Masjid al-Nur Mesir.
Di sana terdapat ramai Syeikh yang telah
mencurahkan faedah ilmiah, ijazah dan barakah kepada Syeikh Soleh sehingga
menjadikan beliau bintang yang bersinar gemilang di kalangan jaguh-jaguh ulama
Ahli Sunnah Wal Jama’ah.
Antara mereka ialah Syeikh Muhammad
Ibrahim al-Samaluti, Syeikh Muhammad Bakhit al-Muti’I, Syeikh Habibullah
al-Syanqiti, Syeikh Ali al-Sya’ib. Syeikh Yusuf al-Dijwi, Sayyid Ahmad
al-Ghumari, Syeikh Hasan al-Masysyat, Sayyid Abdul Khaliq al-Syubrawi, Syeikh
Muhammad Hasanain Makhluf dan ramai lagi.
Beliau telah menghabiskan seluruh usia
dan kehidupan pada jalan ilmu, amal dan dakwah, beliau kembali menemui Ilahi
pada petang Isnin 18 JamadilAwal 1399 Hijrah dan disemadikan di Hadiqah
al-Khalidin, al-Dirasah Kaherah.
MENJADI
Kebangaan al-AZHAR
Syeikh
Soleh telah menjadi imam dan mengajar di Masjid al-Azhar selama 50tahun. Beliau
juga tidak keluar dari Masjid al-Azhar melainkan untuk mengajar, menunaikan
fardhu haji, menziarahi tempat-tampat yang diberkati. Syeikh Soleh telah
menghasilkan karya-karya berharga yang meliputi perbahasan ilmiah dan juga
pentarbiahan rohani. Di antara karya-karya tersebut ialah: Diwan al-Ja’fari,
Fath wa Faidh wa Fadhl min Allah, Al-Ma’ani al-Raqiqah ‘ala al-Durar
al-Daqiqah, Asrar al-Siyam, Al-Muntaqa al-Nafis, Al-Araba’in al-Ja’fariyyah,
Nazmu al-Aajurrumiyyah fi Ilmi al-Nahwi, Jallat ‘Azhamatuka, Risalah fi al-Hajj
dan banyak lagi.
Al-Muhaddith Sayyid Abdullah al-Ghumari berkata
bahawa beliau adalah seorang yang soleh sebagaimana namanya. Al-Imam al-Akhbar
Dr. Abdurrahman al-Baisar berkata: “Syeikh Soleh adalah al-Azhar disebabkan
kewujudannya di al-Azhar dan dengan ilmunya. Berapa ramai di kalangan orang
yang menziarahi al-Azhar daripada pelbagai negara mendapati bahawa Syeikh Soleh
mewakili al-Azhar dengan keilmuannya. Kewujudannya di al-Azhar adalah symbol
kebanggaan bagi al-Azhar. Semoga Allah merhedainya. Kuliah pengajiannya
diadakan pada setiap hari selepas solat Maghrib dan juga pada hari-hari
sambutan kebesaran Islam. Sesungguhnya beliau telah Masyhur dengan kuliah
Jumaatnya (Dars al-Jumu’ah)
Telah berkata Syeikh al-Syubrawi:
Sesungguhnya engkau tidak perlu lagi untuk menghadiri pangajian saya selepas
ini. Sekarang saya telah tahu bahawa engkau mampu untuk duduk mengaja ilmu
kepada orang ramai.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan